Olika träningsformer

Löpning – enkel och effektiv träning

Löpning är en sport som i stort sett inte kräver någon utrustning alls och som kan utföras var som helst. Det enda du behöver är ett par bekväma skor, sköna träningskläder och någonstans att springa.

Hitta din träningsmotivation

Om du aldrig har sprungit förut kan det vara kämpigt att komma igång. För att motivera dig till träning är det därför en bra idé att belöna dig själv när du uppnått ett långsiktigt eller kortsiktigt mål. Det kan handla om att unna dig något gott att äta och dricka direkt efter löprundan eller att ta ett långt bad. När du har klarat av ett långsiktigt mål kan du köpa ett klädesplagg du längtar efter eller boka in ett spa-besök. Andra exempel på belöningar är en färgning och klippning hos en frisör eller en hårbehandling hos Nordic Hair för att förbättra hårkvaliteten. Nordic Hair erbjuder både prp-behandlingar och hårtransplantationer till den som besväras av tunt hår.

Andra smarta tips som ökar din träningsmotivation är att träna på morgonen eller att boka in träningen i kalender. Se också till att lägga träningen på rätt nivå och träna gärna tillsammans med en kompis.

Kom igång med löpning

För att löpningen ska bli en positiv upplevelse gäller det att inte gå ut för hårt. Inled istället dina första steg som löpare försiktigt. Första gången du ger dig ut ska du värma upp genom att promenera i ungefär 10 minuter. Jogga sedan någon minut och gå i en minut och fortsätt på det sättet i en halvtimme. Under kommande pass ökar du successivt tiden du joggar tills att du efter några veckor klarar av att springa 30 minuter utan att gå. Avsluta gärna passen med några styrkeövningar för löpare som stärker upp bål och benmuskler.

Så utvecklas du som löpare

När du klarar av att springa en halvtimme utan att gå är det dags att strukturera träningen om du vill fortsätta att utvecklas som löpare. Låt dig gärna inspireras av ett träningsprogram för löpare men tänk på att anpassa programmet så att det fungerar med ditt vanliga vardagsliv. Om du börjar få ont någonstans bör du ta en vilodag även om du har ett inplanerat löppass. Vill du ändå träna kan du istället utföra någon annan typ av träning. Cykling, simning eller styrketräning är bra träningsformer som är skonsamma men ändå effektiva. För att undvika klassiska löparskador som till exempel löparknä eller hälsporre är det också viktigt att ha bra skor som passar din fot.

Många som ökar sin löpträning tycker att det är inspirerande att ställa upp i olika motionslopp för att kunna mäta sina framsteg. Att slå sitt personbästa på milen eller i ett marathon är ett roligt sätt att behålla motivationen att ge sig ut och springa även när det är mörkt och kallt utomhus.





Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*