Olika träningsformer

Få bort de sista kilona med löpning

Många går runt med ett par oönskade kilon kring midjan. Det finns även många så kallade mirakelkurer som sägs råda bot på problemet. Idag vet nog de flesta att det gäller att svettas lite och äta lite mindre kalorier på tallriken för att se kilona försvinna. När det kommer till diet finns det mängder av vägar, ja nästan skolor, att välja mellan. Gemensamt har de flesta att man blir lite mer uppmärksam på vad man faktiskt stoppar i sig. Detta bör dock aldrig gå till överdrift. Men vilken är den bästa motionsformen för att snabbt få bort kilona kring midjan?

Löpning och jogg

En gammal klassisk motionsform är löpning eller jogging. Även om det är en myt att detta skulle vara det enda sättet att gå ned i vikt (det är ganska vanligt att folk som bantar även börjar jogga) finns det en viss sanning där bakom. Att springa är nämligen väldigt energikrävande. Till skillnad från exempelvis motionscykling, finns det inga nedförsbackar där man bara sitter och håller i styret. Den som springer, springer varje meter. För den som vill tona sin kropp kan löpning vara nyckeln. Det kan vara inför ett skönhetsingrepp hos https://citadellkliniken.com/ eller för att få upp flåset. Man bestämmer själv varför man springer, och det bästa av allt är att det är gratis. Två vanliga fallgropar finns dock:

  • Många som börjar springa kan se vikten gå upp något kilo på vågen. Detta sker oftast i början, och har att göra med att kroppen ökar sitt förråd av kolhydrater runt om i musklerna och levern. Kolhydrater binder till sig vatten (häll vatten över torrt ris, havre, mjöl) och därmed kan vikten gå upp något.
  • Den som börjar löpträna från grunden gör klokt i att ta börja varsamt. Börja med ett par dagliga kilometer i veckan och öka med max tio procent följande vecka.


Previous Article